ZELFORGANISATIE ESSENTIAL


Vormen van Zelforganisatie

Het is geen panacee, Zelforganisatie. Lees ook Voor welk probleem. Volgens het kwartaaltijdschrift Slow Management, wintereditie 2018. En zeker geen "one size fits all". 
Nou had ik altijd al wel een idee van verschillende vormen van Zelforganisatie. Het is adviesbureau Organization Builders die hier voor het eerst woorden aan geeft. 


Het is zaak een structuur te kiezen die past bij de inhoud van het werk en de omgeving waarin dat plaatsvindt. Bedrijfsleven, Zorg of Overheid. Buisness to business of levering aan de klant. Hoe groot is de organisatie en wat voor mensen werken er. 


Onderstaand schema is een aangepaste opzet. Schiet erop, kom met reacties. Daar wordt het beter van. 

Plaatje verschillende benaderingen zelforganisatie.

Buurtzorg          volgens Corporate-Rebels.com


Hoe organiseer je 11.000 verpleegkundigen in 900 teams,  Zonder manager(s).

Door radicaal anders te organiseren

  • op grote schaal, maar zonder hiërarchie,
  • met duidelijke richting, maar zonder bureaucratie,
  • met autonomie, maar niet leidend tot anarchie.

 

Het doel van Buurtzorg is: mensen helpen in een autonoom, betekenisvol bestaan.

Daaruit afgeleid een 3-tal principes:

  1. menselijkheid boven bureaucratie
  2. eenvoud boven complexiteit, en
  3. praktisch boven theoretisch.

 

Een team verleent (zoals de naam al doet vermoeden) zorg in een specifieke buurt. Groeit een team boven 12 leden dan wordt het gesplitst in twee team.. De teams doen álles zelf. Dus naast de verpleging ook de planning, de persoonlijke ontwikkeling en het "hiring and firing".

 

De 900 teams worden ondersteund door een (door Buurtzorg) ontwikkeld IT-systeem. Middels Intranet delen ze kennis, creëren ze gezamenlijk richting en kunnen ze onderling de prestaties vergelijken. Er zijn 2 directieleden en 20 coaches.

 

In vergelijking met "de concurrent" scoren ze

  • 30 % beter op klanttevredenheid
  • 33% minder op verzuim
  • 50 % beter op personeelsverloop, en
  • 67% minder op overhead kosten.

Maar bovenal: bij Buurtzorg kunnen klanten sneller zelfstandig  verder.

Agile bij ING

Wat leer ik van ING. Herman Tange. Viisi talk nr. 5

- no none can precict the future

- those who cant’t-adapt quickly will be

  consigned to History

- Agile working is a mindset.

  You don’t act agile, you are agile


- what are you prepared to give up

- klant: "if I can’t have it in 3 seconds - I’m gone"

- met energie naar ‘t werk, en naar huis


- squad is een middel om wisdom of the crowd

   los te krijgen

- in tegenstelling tot  tot rollen -
   je zit maar in 1 squad

Plaatje Agile werken bij ING.

WAT KAN IK VOOR JOU BETEKENEN


Ik help (afdelings) managers en teams in productie, logististiek, dienstverlening of non-profit.

Met het realiseren van Zelforganisatie.

Met als resultaat: meer betrokkenheid, lager verzuim, verantwoordelijkheid en een beter resultaat.