ZELFORGANISATIE ESSENTIAL
Al schrijvend aan mijn site (ondertussen aan pagina 30 ..) ontkóm ik er niet aan iets te schrijven over de benadering (moderne) Sociotechniek - als structuur/ ontwerpbenadering voor zelforganisatie. Dé naam die daar onlosmakelijk mee verbonden is - is die van Ulbo de Sitter. Nederlands Socioloog en hoogleraar aan de Universiteit van Nijmegen. De Sitter is vooral bekend omdat hij de oorspronkelijk Britse Sociotechniekin Nederland introduceerde en verder ontwikkelde.
Enorm kráchtig aan deze benadering is dat het ín zich verenigt:
Maar toch wel het meest, de structuurbenadering: áls je organisatie beroerd is vormgegeven (veel afhankelijkheden tussen de teams) dan zal het nooit wat worden met zelfsturing.
Ván een complexe organisatie met eenvoudige taken
naar een eenvoudige organisatie met complexe taken
Onderstaand een voorbeeld voor een timmerfabriek. Waar
Teams zijn de kleinst mogelijk - te onderscheiden elementen van een organisatie. De basis-bouwsteen van organisaties.
Met een optimale teamgrootte tussen de 7 en 12 personen. Klein genoeg om je als medewerker "thuis" te voelen, groot genoeg om een héle taak (het principe "van zand tot klant") aan te kunnen. En verstoringen in het werk én de bezetting binnen het team op te kunnen vangen.
Een (taak)team is dan:
een vaste groep medewerkers, die gezamenlijk verantwoordelijk is voor het uitvoeren, regelen, evalueren en verbeteren van een duidelijk te onderscheiden (deel van het) productieproces (dienst).
toenemende complexiteit van interactie
bron: Menno van der Voort
Een "hele taak" omvat zowel
Sociotechniek gaat er van uit dat regeltaken het best zo dicht mogelijk bij de uitvoerende taak verricht kunnen worden. Geén scheiding van denken en doen, zoals je in "traditionele organisaties" ziet. Het denkwerk wordt daar expliciet gelokaliseerd bij het management. De doé-taken exclusief voor de uitvoerend medewerkers. Die mogen als het ware "de hersenen bij de poort inleveren" om 's-avonds weer mee terug naar huis te nemen. Diezelfde medewerkers worden wel in staat geacht thuis hypotheken voor tonnen af te sluiten en te besluiten over leven en dood (en opvoedingsvraagstukken).
Voor uitvoerende taken geldt een basisprincipe, wat ik weinig tegenkom in de huidige gedachtewisselingen over Zelforganisatie: hoe kunnen we een werkstroom zodanig “opknippen” dat teams (van 7 tot 12 “man”) kunnen worden ingezet. Waarbij de afhankelijkheden zoveel mogelijk binnen het team worden belegd. En de afhankelijkheden tussen teams zo klein mogelijk zijn.
Daartoe wordt eerst de mogelijkheden tot parallelliseren van de werkstroom onderzocht. En pas daarna (indien benodigd) de mogelijkheden tot segmenteren.
Een ander krachtig ontwerpprincipe uit de Sociotechniek is "Zelluf-doen!" - "we doen een benodigde (regel)taak als taakteam zelf, tenzij .." er valide redenen zijn die taak buiten het eigen team te beleggen.
Redenen kunnen zijn
Maar de insteek is en blijft - "we doen het zelf, tenzij ..!". En niet, waarom zouden we het als team zelf (moeten) doen. Dat zélf doen varieert dan nog in
Regelcapaciteit is een begrip uit de Sociotechniek. Dat is - als medewerker zélf de bevoegdheid (en daarmee verantwoordelijkheid) hebben om te beslissen over werkzaamheden.
Bij Ulbo de Sitter 1994 “Synergetisch produceren” p. 28 vind ik (uiteindelijk de verwijzing naar) de bron van deze regel (onderstaande grafiek). Je zou denken - hoe drukker - des te ontevredener met het werk. Alsook: hoe drukker des te meer verzuim. Maar dit blijken spurieuse verbanden. Er is een andere verklarende factor! Verzuim wordt niet zozeer verklaard door de werkdruk als wel door het gebrek aan autonomie in het werk. Zo ook wordt onvrede met het werk meer verklaard door gebrek aan autonomie dan door de werkdruk. De verklarende variabele is dus regelvermogen of regelcapaciteit.
Nb. voor de duidelijkheid - de getallen in de figuren geven de gevonden verhouding tussen omvang van het verzuim/ de onvrede met combinaties van regelcapaciteit en werkdruk.
Andere belangrijke ontwerpprincipes uit de Sociotechniek zijn:
Uiteindelijk is de (verkregen) vrijheid is geen vrijblijvendheid - het team is resultaatverantwoordelijk en monitort daartoe zelf de prestaties.
Wat maakt - dat de Sociotechniek, als dé achtergrond voor zelfsturende teams, links en rechts (lijkt te worden) ingehaald door een benadering als Holacracy, de spelregelset om te komen tot zelforganisatie.
Allereerst is het is appels met peren vergelijken
Maar toch, wat maakt het verschil in "populariteit":
Hiermee zijn we er niet. Sociotechniek blijft een solide basis om te kijken naar ontwikkelingen op het vlak van zelforganisatie.
Met dank aan Fietje Vaas, Peter Oei & Paul Preenen voor de geestverruimende gedachtewisseling. @TNO - Innovation for life
Een prachtig overzichtsartikel "Sociotechniek, wat is het precies?:, verscheen 2007 van de hand van Roline Roos. In 2022 werd het herplaatst. Het beschrijft precies wat het zegt - Sociotechniek - wat is dat precis.
Voor wie verder wil lezen, hét standaardwerk op het vlak van 'nieuw organiseren" komt van de hand van Herman Kuipers, Pierre van Amelsvoort & Eric-Hans Kramer, Het nieuwe organiseren, alternatieven voor de bureacratie, Uitgeverij Acco, Leuven/ den Haag
WAT KAN IK VOOR JOU BETEKENEN
Ik help (afdelings) managers en teams in productie, logististiek, dienstverlening of non-profit.
Met het realiseren van Zelforganisatie.
Met als resultaat: meer betrokkenheid, lager verzuim, verantwoordelijkheid en een beter resultaat.