INSPIRATIE
Een waardevol webinar. Over de rol van teamleiders ("de magie van het midden") bij Zelforganisatie in de Zorg. @Marcel Coerver, geïnterviewd door Evelyne-Hadeweg-Scheffer bij @SemcoStyleInstitute.
Er valt nog een hoop te doen. Zelforganisatie is een beladen term. "We staan met 2-0 achter". Mits goed doorleefd, heeft het groot effect. Het gaat om medewerkers in hun kracht te zetten. Door verantwoordelijkheid te geven, vakmanschap te benutten en met plezier je werk te kunnen doen.
Marcel Coerver
Er is veel ""geknipt" in de middenlaag. Ten onrechte, vanuit een kostenperspectief. Er zijn zelfs adviseurs die zeggen "ik kom pas adviseren als de middenmanagementlaag eruit is". Terwijl juist hier de inbedding van Zelforganisatie zit. Door zo'n structuur ingreep gaat de organisatie kapot. Leidt het tot minder werkplezier. Dit was anders bij Buurtzorg. Zij konden starten vanuit een "greenfield" situatie. Er was nog niks. Geen managementlaag, zij konden van scratch af aan opbouwen.
Wat maakt Zelforganisatie in de Zorg anders:
Er zijn mooie voorbeelden. Zoals de JP van den Bent stichting. Deze biedt landelijk zorg voor ca. 2500 mensen met een verstandelijke beperking. (Bron: YouTube, presentatie Betty Geijtenbeek)
Marcel Coerver
Resultaat: een laag ziekteverzuim, je houdt geld over (in hun geval bijna een miljoen/ maand!). En de middelen komen maximaal ten goede aan de zorg.
Wat is de nieuwe rol voor het middenmanagement: de zorg voor een goed werkproces. Plus het coachen van individuen en het team!
De middenlaag wordt onderschat. Zo is er zelden of nooit is een dashboard op teamniveau. Eerst moet het management een dashboard, om "in control" te zijn. "Ik moest nota bene de job van teamleiders uitleggen aan de RvB, dat teamleiders een dashboard nodig hebben". De middenlaag is vaak "de kop van jut". Er wordt op hen afgegeven. Maar "het zijn wel de kapiteins van 20 bootjes die bepalend zijn voor het verzuim, verloop en werkplezier".
Marcel Coerver
Voorwaarden voor het laten slagen van Zelforganisatie in de Zorg:
Is er een noodzaak tot verandering? Of zijn de medewerkers blij met de situatie zoals die is? "De kwaliteit van zorg en tevreden medewerkers staan boven een organisatieverandering." Zelforganisatie "invoeren", bestaat niet. Het is geen project dat volgende week 15 u. klaar is.
Ook al staan we "2-0 achter" in de Zorg, er is perspectief. Begin de medewerkers als team te behandelen. Zorg dat ieder individu gezien en gerespecteerd wordt. Heilig is 1. uitmuntende cliëntzorg, 2. tevreden medewerkers, en 3. een goed financieel resultaat. "We zijn geen vrijwilligers, we moeten kwaliteit leveren".
Marcel Coerver
WAT KAN IK VOOR JOU BETEKENEN
Ik help (afdelings) managers en teams in productie, logististiek, dienstverlening of non-profit.
Met het realiseren van Zelforganisatie.
Met als resultaat: meer betrokkenheid, lager verzuim, verantwoordelijkheid en een beter resultaat.