Een waardevol webinar. Over de rol van teamleiders ("de magie van het midden") bij Zelforganisatie in de Zorg. @Marcel Coerver, geïnterviewd door Evelyne-Hadeweg-Scheffer bij @SemcoStyleInstitute.
Er valt nog een hoop te doen. Zelforganisatie is een beladen term. "We staan met 2-0 achter". Mits goed doorleefd, heeft het groot effect. Het gaat om medewerkers in hun kracht te zetten. Door verantwoordelijkheid te geven, vakmanschap te benutten en met plezier je werk te kunnen doen.
Marcel Coerver
Er is veel ""geknipt" in de middenlaag. Ten onrechte, vanuit een kostenperspectief. Er zijn zelfs adviseurs die zeggen "ik kom pas adviseren als de middenmanagementlaag eruit is". Terwijl juist hier de inbedding van Zelforganisatie zit. Door zo'n structuur ingreep gaat de organisatie kapot. Leidt het tot minder werkplezier. Dit was anders bij Buurtzorg. Zij konden starten vanuit een "greenfield" situatie. Er was nog niks. Geen managementlaag, zij konden van scratch af aan opbouwen.
Wat maakt Zelforganisatie in de Zorg anders:
Er zijn mooie voorbeelden. Zoals de JP van den Bent stichting. Deze biedt landelijk zorg voor ca. 2500 mensen met een verstandelijke beperking. (Bron: YouTube, presentatie Betty Geijtenbeek)
Marcel Coerver
Resultaat: een laag ziekteverzuim, je houdt geld over (in hun geval bijna een miljoen/ maand!). En de middelen komen maximaal ten goede aan de zorg.
Wat is de nieuwe rol voor het middenmanagement: de zorg voor een goed werkproces. Plus het coachen van individuen en het team!
De middenlaag wordt onderschat. Zo is er zelden of nooit is een dashboard op teamniveau. Eerst moet het management een dashboard, om "in control" te zijn. "Ik moest nota bene de job van teamleiders uitleggen aan de RvB, dat teamleiders een dashboard nodig hebben". De middenlaag is vaak "de kop van jut". Er wordt op hen afgegeven. Maar "het zijn wel de kapiteins van 20 bootjes die bepalend zijn voor het verzuim, verloop en werkplezier".
Marcel Coerver
Voorwaarden voor het laten slagen van Zelforganisatie in de Zorg:
Is er een noodzaak tot verandering? Of zijn de medewerkers blij met de situatie zoals die is? "De kwaliteit van zorg en tevreden medewerkers staan boven een organisatieverandering." Zelforganisatie "invoeren", bestaat niet. Het is geen project dat volgende week 15 u. klaar is.
Ook al staan we "2-0 achter" in de Zorg, er is perspectief. Begin de medewerkers als team te behandelen. Zorg dat ieder individu gezien en gerespecteerd wordt. Heilig is 1. uitmuntende cliëntzorg, 2. tevreden medewerkers, en 3. een goed financieel resultaat. "We zijn geen vrijwilligers, we moeten kwaliteit leveren".
Marcel Coerver
Bij het Twentse Zorgaccent wordt sinds 2010 met zelfsturende teams gewerkt. Eerst alleen in de wijkverpleging, sinds een paar jaar ook in de verpleeghuizen. Sinds Zelforganisatie werd ingevoerd bij Buurtzorg, is het inmiddels de norm geworden. Meer dan de helft van alle zorgorganisaties werkt met zelforganisatie.
Aanleiding voor Zorgaccent was dat "we ontdekten dat onze cliënten zich eigenlijk altijd aan ons moesten aanpassen", vertelt een van de teamcoaches. Om de cliënten beter te kunnen helpen heeft Zorgaccent besloten de zorgteams de ruimte te geven. Zodat ze zelf kunnen beslissen hóe ze de beste zorg kunnen verlenen. Mooi voorbeeld in het filmpje is de beslissing - voor een client, tegen het beleid in, toch 's-nachts bereikbaar te zijn. Wat voorkomt dat ze uit huis moet worden geplaatst.
Uit onderzoek blijkt dat cliënten blij zijn met deze nieuwe manier van werken. Voor medewerkers kan het een extrta belasting betekenen. Medewerkers die behoefte hebben aan structuur en hiërarchie zullen zich minder thuis voelen. Een hogere werkdruk ligt op de loer. Zo ligt het ziekteverzuim bij zelfsturende teams vaak hoger dan bij teams die op een traditionele manier werken. Omdat de medewerkers net iets teveel, te lang doorgaan.
Anderzijds zijn medewerkers enthousiast. "We kunnen nu tegemoet komen aan de wensen van onze cliënten. We hebben de bevoegdheid zelf te beslissen hoeveel hulp iemand nodig heeft. Als je zó ervoor kunt zorgen dat iemand weer snel op de been is, dan levert dit heel veel op. Voor de cliënt maar ook voor ons".
Deze organistie vorm waarbij veel managers verdwenen zijn, en de medewerkers zelf de baas zijn, is alleen succesvol als de tijd wordt genomen voor de invoering. Het moet voort komen uit visie en niet als bezuinigingsmaatregel. Daarbovenop moeten bestuurders zelf het goede voorbeeld geven.
Bron: NOS.nl/ Nieuwsuur/ artikel - Zelforganiserende zorgteams alleen succesvol als hele organisatie verandert, 18 juli 2017
WAT KAN IK VOOR JOU BETEKENEN
Ik help (afdelings) managers en teams in productie, logististiek, dienstverlening of non-profit.
Met het realiseren van Zelforganisatie.
Met als resultaat: meer betrokkenheid, lager verzuim, verantwoordelijkheid en een beter resultaat.