Omarm de Chaos - Jan Rotmans

Dank @Jan Rotmans voor een onderhoudende lezing (28 febr. 2022) over "Omarm de chaos".
(Mijn) Highlights:

 

  • chaos = onrust. De onrust in de wereld weerspiegelt zich in de onrust in jezelf.
  • wie goed kijkt ziet logica. Wie niet goed kijkt wordt verrast.
  • Transitie = een fundamentele verandering, ontstaan vanuit inzicht.

  • De crisis - zit in onszelf: meer, sneller, beter, - -
  • Crisis is (ook) een zege. 5 Tot 10% van de mensen verandert zijn/ haar gedrag
    Bij 25% is er een omslag - een versnelling van de transitie.

  • Het begint en eindigt met mensen. Persoonlijke transitie.
  • Er zit meer leiderschap in de samenleving - dan aan de top.

  • Transitie is niet "kwartetten met technologie" - het is ook gedrag. Sociale normen zijn belangrijk.
  • Ben je als medewerker van een groot vervuilend multinational nog welkom - als spreker over je bedrijf op een ouderavond - in het bestuur van je hockeyclub, - -


Boekomsalg Omarm de Chaos van jan Rotmans.
Figuur The man in the arena door Theodore Roosevelt.
  • Veel mensen lijden aan de illusie van machteloosheid.
    De Coronapas is afgeschaft - (toeval?) na een actie van Mona Keizer
  • Geen "ja - maar". De tijd van excuses ligt achter ons.

  • In tijden van chaos maken mensen het verschil: Greta Thunberg, Jos de Blok, Royan Slat, Marjan Minnesma, - -
  • Theodore Roosevelt: " Blijf niet de criticus buiten de arena - maar stáp erin!"

  • Utrecht is (van de grote 4) koploper duurzaamheid :-) Dankzij consequent beleid.
  • Biomassa - sluiten die dingen! Steek het niet in de fik, maar maak er bouwmaterialen van

  • Chaos vergt planning. Voor transitie - heb je een roadmap nodig
  • Mensen besteden meer tijd aan een plan voor hun vakantie, dan een plan voor hun leven.

 


  • Veranderangst - werk met een coalitie van de Willing & Able
  • Verandering vergt: - tijd - ruimte - vertrouwen - een plan.

  • Omarm de chaos. Door te zoeken, te leren en te experimenteren.
  • We wísten dat er zoiets als Covid zou komen. Een kleine kans, met grote impact. Zoiets vang je niet op met controle en beheersing.
  • laat het water toe! Nederland kent dan twee woongemeenschappen - Randstad en kantstad. Ons "Groen hart" ertussenin wordt dan het Blauwe Hart. (NL 2121 "Een land met een plan")


@Haagsch College in @Paard - Den haag.

 

Figuur organisstie verandering nu.

als gezien - bij StadsPoli - Smaragdplein - Utrecht 

Figuur organisstieverandering van binnenuit.

Promotie Walter Bolwerk 

Complex Responive Processes

.Een verrassend interessante promotie! Aan de Open Universiteit, van Walter Bolwerk (niet op LinkedIN). Over hóe veranderprocessen met een IT-component te managen.


Walter is in het dagelijks leven senior projectleider bij gemeentes, van verandertrajecten waarbij IT een rol speelt. Als prachtig voorbeeld daarvan brengt hij de case naar voren "management by numbers". Het introduceren van workflow-waarbij het management schermen met cijfers plaatst zodat een gevoel van druk/ urgentie bij de medewerkers zal ontstaan. Deze schermen worden gevuld door IT. Uiteindelijk .. zet een medewerker alle schermen uit, en ze gaan nooit meer aan. Als onderzoeksbevinding 1 vindt Walter geen causaal verband tussen een verandering met IT-component en verandering van gedrag. Dit gebeurt pas (de IT-oplossing past beter) wanneer er interactie is met de professionals.

 

Walter ontrafelt in 3 cases de relatie tussen professionals en de managers, bekeken als Complex Responsief Proces. Dat blijkt meermaals tijdens de promotie een tongbreker, met de afkorting CRP lukt het beter. CRP beschrijft hóe interacties en relaties tussen mensen in organisaties zich vormen op een dynamisch onvoorspelbare manier. Tijdens het vragen-vuur blijkt CPR meer achteraf verklarend (David D. Woods - hindsight logic) dan voorspellend en praktisch. Het is geen instrument om mee te veranderen.

Boekomslag promotie Walter Bolwerk.

De ondertitel van zijn proefschrift luid " Elkaar in de greep houden - óf elkaar serieus nemen". Eén van de opponenten oppert dat je elkaar alleen maar in de greep houdt als je diegene serieus neemt, toch? En dat het dus geen tegenstelling is. De grootste gemene deler van de door Walter onderzochte verandertrajecten is dat managers en medewerkers elkaar in een greep houden. Een double-bind, een relationele klem.  De manager blijft gedetailleerd plannen om in control te blijven, terwijl de professional gaandeweg zijn autonomie kwijtraakt. Er is gebrek aan communicatie, er zijn dubieuze boodschappen en ook nog en onverenigbare verwachtingen. Onderzoeksbevinding 2 is dat in de praktijk het dominante managementdiscours (nieuw publieke management) in stand wordt gehouden, waardoor het gewenste effect niet wordt bereikt.

De uitkomst kómt niet tot stand door te managen maar

door interactie

Onderzoeksbevinding 3 

Daarnaast is er in de cases (onderzoeksbevinding 3) sprake van front-stage en back-stage gedrag: deelnemers vertonen ander gedrag áchter de coulissen dan wanneer ze op het (strijd)toneel staan (onderzoeksbevinding 4). Tijdens zijn promotie noemt Walter het mooie voorbeeld van een OR die het on-stage eens zegt te zijn met het management, maar ondertussen ..

Conflicten zijn een essentieel en constructief element

bij verandering

Onderzoeksbevinding 5

Managers zijn niet altijd de daders, de bad guys - en de professionals niet altijd slachtoffer. Onderzoeksbevinding 6: de relatie (machtsverhoudingen) ligt ingewikkelder en zal in geen enkel verandertraject gelijk zijn. Er moet aandacht komen voor onderwerpen als ieders belangen, machtsverhoudingen, relaties met stakeholders, gewenst gedrag en dergelijke.

 

Maar zíjn managers en professionals binnen het gangbare dan wel in staat hun houding/ gedrag te veranderen? Kenmerk van elke interactie is dat partijen een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben iets tot stand te brengen wat in het belang is van de organisatie. Ze zullen in vergelijkbare situaties op eenzelfde manier reageren.

Op basis van zijn praktijkonderzoek heeft Walter een boodschap voor managers en professionals in verandertrajecten: durf je kwetsbaar op te stellen en wees open naar elkaar toe. Samen reflecteren en de evaluatie van de praktijk toelaten. Om dit mogelijk te maken is het noodzaak de behoefte aan zekerheid los te laten en aandacht te besteden aan onderlinge communicatie en het gedrag van allen betrokken bij de verandering.

Professionals en managers - leer te improviseren!

Wat is eigenlijk de insteek van Walter's onderzoek - de organisatieverandering versnellen? De opponent die dit vraagt is in de tijd juist blij met taaiheid in publieke instituties. (Want) Hoe wendbaar is de landbouw of de industrie nu eigenlijk?

 

Vraag is nu óf mogelijke inzichten bijdragen aan het slagen van toekomstige verandertrajecten. De waarnemingen in de door hem beschreven cases kunnen niet veralgemeniseerd worden. Met andere mensen in een andere organisatie op een ander tijdstip ontstaan andere complex responsieve processen met een andere uitkomst.

Het gaat om de processen, meer dan om doelen/ resultaten

Boekomslag Ralph Stacey Complex responsive Processes in organizations.

Toch heeft Walter een boodschap, zij het een open deur: neem de mensen die de verandering betreft - mee in het proces. Een uitweiding naar Lamers over partijsysteem (principal-agent) dan wel sociaal systeem (stewardship) wordt door het rinkelen van de bellen van de Pedél wreed verstoord.

 

Doctor Walter - Gefeliciteerd! Volgens je promotor ben je ván reflectief practitioner gepromoveerd tot lid van de Academie.


WAT KAN IK VOOR JOU BETEKENEN


Ik help (afdelings) managers en teams in productie, logististiek, dienstverlening of non-profit.

Met het realiseren van Zelforganisatie.

Met als resultaat: meer betrokkenheid, lager verzuim, verantwoordelijkheid en een beter resultaat.