Schulz von Thun

over communiceren op betrekkingsniveau

Eén van mijn all-time favorites, nu Corona roet in het trainen gooit: het communicatiemodel van Schulz von Thun.  Waar Paul Watzlawick ons het verschil leerde tussen "inhouds" en "betrekkingsniveau" - diept Friedemann Schulz von Thun dit betrekkingsnvieau uit in 3 deelaspecten. 


Een "boodschap" (zoals "het stoplicht staat op groen") komt nooit alleen - maar heeft naast een inhoudelijk aspect, altijd een

  • een expressief aspect - "ik kan/ weet het beter", een
  • attributief aspect - "let jij wel goed op", alsook een
  • appellerend aspect - "ga toch rijden".


Onderstaand voorbeeld van "iets groens in de jus" - en hoe dat kan worden ontvangen. Op dezelfde aspecten.

 

Boekomslag Schulz von Thun Hoe bedoelt u?
Figuur comunicatiemodel Sculz von Thun bij zelforganisatie.

WAT KAN IK VOOR JOU BETEKENEN


Ik help (afdelings) managers en teams in productie, logististiek, dienstverlening of non-profit.

Met het realiseren van Zelforganisatie.

Met als resultaat: meer betrokkenheid, lager verzuim, verantwoordelijkheid en een beter resultaat.