Schulz von Thun

over communiceren op betrekkingsniveau

Eén van mijn all-time favorites, nu Corona roet in het trainen gooit: het communicatiemodel van Schulz von Thun.  Waar Paul Watzlawick ons het verschil leerde tussen "inhouds" en "betrekkingsniveau" - diept Friedemann Schulz von Thun dit betrekkingsnvieau uit in 3 deelaspecten. 


Een "boodschap" (zoals "het stoplicht staat op groen") komt nooit alleen - maar heeft naast een inhoudelijk aspect, altijd een

  • een expressief aspect - "ik kan/ weet het beter", een
  • attributief aspect - "let jij wel goed op", alsook een
  • appellerend aspect - "ga toch rijden".


Onderstaand voorbeeld van "iets groens in de jus" - en hoe dat kan worden ontvangen. Op dezelfde aspecten.

 

WAT KAN IK VOOR JOU BETEKENEN


Ik help (afdelings) managers en teams in productie, logististiek, dienstverlening of non-profit.

Met het realiseren van Zelforganisatie.

Met als resultaat: meer betrokkenheid, lager verzuim, verantwoordelijkheid en een beter resultaat.