GEDRAG
In zijn boek Drive - de verrassende waarheid over wat ons motiveert (2010) beschrijft Daniel Pink - wát mensen motiveert. Zijn centrale boodschap is - dat onze ouwerwetse manier van organiseren niet meer motiveert in de 21ste eeuw.
De afgelopen decennia zijn er verschillende theorieën ontstaan over waar mensen hun "drive" vandaan halen. Pink onderscheidt:
bron: lets-learn.nl
Pink gaat ervan uit dat veel mensen intrinsiek te motiveren zijn. Dit gebeurt wanneer men een zinvolle bijdrage ervaart heeft en op een autonome wijze gebruik kan maken van de eigen sterke kanten.
In zijn boek schrijft Pink waarom Motivatie volgens 2.0 is achterhaald. Organisaties proberen medewerkers dan te motiveren met beloning (salaris, bonus, een 13'e maand, - -). Medewerkers die het goed presteren krijgen (meer) beloning dan medewerkers die wat minder presteren.
Pink beschrijft zeven redenen waarom motivatie 2.0 ("de wortel en de stok") niet meer werkt - in deze tijd
Er zijn situaties waarin belonen en straffen helpt om mensen te motiveren. Pink beschrijft dat belonen werkt wanneer een taak aan twee voorwaarden voldoet: het moet een routinetaak zijn én het is niet mogelijk de taak uitdagender of gevarieerder te maken.
Daniel Pink onderscheidt twee soorten gedrag dat mensen vertonen.
Type I gedrag (intrinsieke motivatie) is altijd ontwikkeld of aangeleerd, nooit aangeboren. Type I mensen werken vanuit een verlangen om grip te houden op hun leven. Ze zijn op de lange termijn bijna altijd succesvoller dan type X mensen, die keuzes maken op basis van extrinsieke factoren zoals geld.
Type X gedrag is eindig. Er valt in een organisatie nou eenmaal een bepaalde pot geld te verdelen. Type I gedrag is juist duurzaam. Zo kan het geven van complimenten tot in der eeuwigheid worden uitgevoerd.
Type I gedrag bevordert ook het fysiek en mentaal welbevinden. Type I mensen hebben over het algemeen meer eigenwaarde, meer interpersoonlijke relaties en voelen zich gelukkiger zin dan type X mensen.
bron: lets-learn.nl
Dus Type I motivatie is waar we willen zijn. Volgens Pink zijn er 3 elementen waarmee we Type I gedrag kunnen stimuleren: autonomie, meesterschap en zingeving. Dit is met name waar Pink om bekend geworden is.
autonomie gaat niet zozeer over (volledige) onafhankelijkheid van anderen, als wel over zelf keuzes kúnnen maken. Dat we kunnen kiezen voor autonomie of wederzijdse afhankelijkheid. Er zijn vier knoppen waar je aan kunt draaien om autonomie te bevorderen - de vier T's:
Zingeving beschrijft de context voor meesterschap en autonomie. Het is voorstelbaar dat vroeger, toen ons welvaartsniveau lager was, de nadruk op het een maximaal salaris een hoge prioriteit Motiveren volgens Motivatie 2.0. Maar in de westerse wereld zijn we welvarender dan ooit, en zoekt een groot deel van de bevolking zingeving voorbij het eigenbelang.
Mensen zijn het meest gemotiveerd - als ze hun verlangens kunnen koppelen aan een doel dat groter is dan henzelf. Het gevoel zinvol bij te dragen maakt ze productiever en gelukkiger zijn. Maak inzichtelijk hoe de persoonlijke zingeving aansluit bij het doel van de afdeling, de strategie van het bedrijf. Dit is een belangrijke factor voor het activeren van intrinsieke motivatie.
Hier (op het vlak van - wat motiveert ons) ligt een interessante link naar het Job Demands - Resources model, van onder andere Nederlands onderoekers Wilmar Schaufeli & Arnold Bakker. Zijn deze niet in evenwicht, dan is dit een voorspeller voor oa. Burn-Out.
Arnold Bakker
WAT KAN IK VOOR JOU BETEKENEN
Ik help (afdelings) managers en teams in productie, logististiek, dienstverlening of non-profit.
Met het realiseren van Zelforganisatie.
Met als resultaat: meer betrokkenheid, lager verzuim, verantwoordelijkheid en een beter resultaat.