Lean is niet gelijk aan Continu verbeteren.
Volgens Womack & Jones kún je Lean starten met management interventies. Maar er komt een punt "when managers must become coaches, rather than tyrants, and employees become proactive". Wat Wilfred Knol betreft, komt dit punt al snel in de ontwikkeling van een Lean organisatie. Continu Verbeteren - als vaardigheid van de organisatie dat medewerkers verbeteractiviteiten gaan ondernemen.
Begrijpen is belangrijk, maar alleen begrijpen maakt geen Lean proces. Om écht te veranderen moet je (zo mogelijk integrale) verbeterprojecten initiëren en doen. Pas bij meer "volwassen" Lean organisaties worden "strategische" zaken zoaals Hoshin Kanri en het verbeteren van het CV meer van belang. In het begin draait het vooral om verbeteractiviteiten.
Voor verspreiding van Lean in je organisatie "kom je "niet verder in de breedte - als je ook niet de boom (de hiërarchie) in gaat". Je hebt management en directie, LT-visie en een kennismanagementsysteem nodig. Maar Lean begint met Continu Verbeteren - concrete verbeteracties door medewerkers.
Opmerkelijk! Benoem kritieke succesfactoren voor het implementeren van Lean. Dan kom je al snel op strategische factoren als:
Maár - bij de opstart van Lean, blijken veel meer "lokale factoren" van belang. Zoals
Succésfactoren voor Lean implementatie zijn (dus) niet "universeel" - kritiek (in de zin van nodig, "enabler" van succés). Maár variëren met de mate van "Lean volwassenheid". Bij aanvang (10 tot 20% "Lean volwassen") zijn meer "lokale factoren" van belang (leren, resources, training en performance management) . Pas in een "gevorderd stadium van Lean worden meer "strategische factoren" van belang (zoals betrokkenheid van directie, verbetervisie en leiderschap).
Begin op de werkvloer met leren, experimenteren. Ben je verder - richt je op meer strategische factoren zoals gedeelde visie, leiderschap,
Bron: promotieonderzoek Wilfred Knol.
In mijn zoektocht naar succésfactoren van Lean, stuite ik op het boek "Wij is belangrijker dan Why" - Paul van Schaik cs.. Intrigerende titel. Over een prestatiedoorbraak bij NS. Kim Spinder maakte er met Paul een podcast over. Wat ik daarvan leer:
LATEN WE SAMENWERKEN
Ik help (afdelings) managers en teams in productie, logististiek, dienstverlening of non-profit.
Met het realiseren van Zelforganisatie.
Met als resultaat: meer betrokkenheid, lager verzuim, verantwoordelijkheid en een beter resultaat.