Het is me gelukt! In 2 dagen een boek uit te lezen (239 bldzn.). Terwijl dit conform dit boek eigenlijk NIET de bedoeling is. "De Japanse wijsheid van Ma" - de kunst van vertragen, in een wereld die steeds sneller gaat. De kunst van even niet(s) doen.
Ruimte is voor mij een groot begrip. Ruimte om zelf keuzes te maken. De schrijfster Miriam Evers benoemt het schrijven van dit boek als " ruimtereis". Niet als een raket omhoog, maar juist naar binnen - met een nieuwsgierige blik. Naar innerlijke ruimte, "op zoek naar de waarde van leegte in een overvolle wereld".
Ma betekent in het Japans "wijsheid van tussenruimte, interval of tussentijd". De lege ruimte tussen het eén en het ander. Tussenruimte is van cruciaal belang. In rusttoestand, het lege interval tussen twee handelingen, kun je ontspannen, opgedane indrukken en ervaringen verwerken en tot bezinning komen. Het is tussenruimte dat ritme creëert, groei en vernieuwing mogelijk maakt en betekenis geeft aan wat ervoor en erna komt.
Een mens is nooit actiever, dan wanneer hij niets doet
Cato - Romeins staatsman
Pas als we niets doen opent zich ruimte van het overdenken en de creativiteit. Ruimte voor het onaffe, het stille en het onzekere. De kracht van de stilte, leegte en pauzes.
Het gaat over niets - en tegelijkertijd alles

Ma omvat zowel tijd als ruimte. Het is niet los te zien van de term Ku - leegte. Leegte niet als iets wat ontbreekt of gevuld moet worden. Maar juist een soort openheid of stilte die verbinding mogelijk maakt. Tussenruimte is meer dan rust alleen. Het is een onderbreking - zonder dat echt iets stopt. Een overgang, als begin van iets anders.
Bij Ma is leegte geen restproduct, maar een beginpunt:
het is niet de afwezigheid van iets - maar een ruimte vol potentie.
Ma kan over heel verschillende dingen gaan. Van de stilte in een muziekstuk of (in) een gesprek tot de ruimte tussen mensen, het bewust leeg laten van een vlak in een schilderij, in een bloemstuk of een gebouw. Leegte is niet negatief - maar juist essentieel.

Ma bestaat uit twee Kanji-karakters. Kanji zijn van oorsprong Chinese karakters, die de basis vormen voor het Japanse schrift. Ma bevat het teken van de zon (Nichi) en dat van poort. Een Shinto poort markeert de ingang naar een Shinto heiligdom. Ma kun je zien als opening waar het licht doorheen kan schijnen. De poort als tussenruimte, overgang, toegang of verbinding waar het zonlicht doorheen stroomt. Ruimte tussen het eén en het ander.
Waardering voor bewust lege tussenruimte kun je overal in terugzien. Zoals de stilte in gesprekken, de leegte in Zen tuinen, bewuste pauzes bij rituelen zoals een theeceremonie. Ma is ook de winter binnen de seizoenen, en de nacht binnen een etmaal.
We leven in een tijd die gericht is op doen, activiteit, op efficiëntie en resultaat. De Nederlandse mindset is "tijd is geld ". Onze aandacht gaat uit naar dat wat tastbaar is - de beweging, de invulling en vooruitgang. Leegte wordt daarbij gezien als iets wat zo snel mogelijk moet worden opgevuld. Terwijl juist in niets doen, het wachten of het zwijgen zoveel waarde schuilt.
Ma gaat om het besef dat de mooiste wendingen, keuzes en oplossingen alleen maar (kunnen) ontstaan vanuit Ma. Vanuit de tussenruimte, waarin je een gevoel van tijdloosheid kunt ervaren, in plaats van haast of urgentie.
Wij vinden het lastig om ruimte te maken voor leegte, stilte of pauze. De waarde die wij hechten aan snelheid, efficiëntie en resultaat tegenover de waardering die er in traditionele Oosterse culturen meer is voor het proces, de rust en het geduld. Als alles draait om snelheid, efficiëntie en resultaat dan gaat er iets verloren. We hebben geen oog voor de schoonheid en de waarde van het proces zelf. We maken geen tijd voor momenten van pauze, reflectie en bijsturing.
We hebben weerstand tegen leegte en het ontbreken van prikkels. We zijn geneigd om steeds iets te doen, te voelen of iets te beleven. Evolutionair zijn we geprogrammeerd om prikkels te zoeken, en we leven in een tijd waarin het aanbod daarvan de pan uitrijst. De hoeveelheid informatie en impulsen die we dagelijks verwerken is sinds de jaren tachtig vervijfvoudigd. Hoe meer prikkels er op ons af komen, des te minder ruimte er overblijft tussen die prikkels. Ruimte die nodig is om te verwerken, te herstellen en tot rust te komen.
De leegte die we vermijden, blijkt precies de ruimte die we nodig hebben om in balans te blijven
Voor veel mensen is niets doen spannend. Want dan komt er ruimte voor gedachten en gevoelens die je misschien liever op de achtergrond wil houden. Je voelt als je niet aan het doen bent. Door afleiding breng je je aandacht buiten jezelf in plaats van bij jezelf. Het wordt steeds moeilijker om niets te doen en gewoon (met) jezelf te zijn.
Het gaat niet om Ma te begrijpen, maar het gaat er om Ma te leren voelen. Dat vraagt loslaten: loslaten van de drang om leegte op te vullen en loslaten van het idee dat nietsdoen hetzelfde is als tijd verspillen.
We zitten gevangen in een ongezonde werkcultuur. Een "tijd is geld" mentaliteit en een aandachts economie waarin we non-stop geprikkeld worden. Er is weinig leegte in het ritme van ons leven.
Veel mensen proberen ontspanning te forceren, met dezelfde daadkracht waarmee ze werken.
We leven in een constante staat van urgentie en stress. Als dat je uitgangspunt is - zal er geen flow ontstaan. Je blijft hangen in de "focus aan" stand, terwijl je brein daar niet voor gemaakt is. Een natuurlijke afwisseling tussen "focus aan" en `'focus uit" is nodig.
Na een dag lang gas geven kun je niet ineens op de rem trappen. Er zit iets tussen. Ga wandelen, rustig sporten of schrijf je dag van je af. Het belang van stilstaan. Bijvoorbeeld door elke meeting te beginnen met een check-in.
In de meeste culturen is rust functioneel, je moet rusten om weer op te laden en door te kunnen. We zijn geen machines, maar mensen die floreren bij ritme, waarin plaats is voor actie, maar ook voor pauze, de ruimte, leegte. Rust niet als "moetje" maar als wezenlijk onderdeel van het leven zelf.

Een overprikkeld brein raakt het vermogen kwijt om interne en externe prikkels goed te verwerken. Ons brein staat wel altijd aan - gelukkig maar. Het gaat er om welke delen van het brein actief zijn, en welke niet. Een van de netwerken die minder actief is als je altijd maar doorgaat is het DMN Default Mode Network. Dit netwerk nodigt uit tot reflectie, te ervaren hoe het met je gaat. In deze modus los je makkelijker problemen op, bent creatiever en komt tot nieuwe ideeën en inzichten. Het DMN wordt actief als je iets doet waarbij je niet veel hoeft na te denken. Je kent dat wel: je tobt al uren op een probleem, maar komt er niet uit. Tijdens een wandeling of onder de douche - plop! Daar is de oplossing.
Hoeveel kans krijgt dit netwerk nog. Bijvoorbeeld op een perron zie je nu vrijwel iedereen naar een scherm staren. Door ruimte te creëren - momenten van ma - geef je het DMN de kans zijn werk te doen.
In Westerse denkwijzen worden tijd en ruimte als twee aparte grootheden gezien.
Als je tijd en ruimte zó bekijkt kunnen ze niet samenvallen. Dan zijn het verschillende meetgrootheden, in plaats van een gelijktijdige ervaring.


We staan in de tijd als in een rivier,
en zien het nabije verleden aan ons voorbij stromen.
Wat we niet voor ons kunnen zien is de toekomst,
die ons als het ware van achteren in de rug de tijd in duwt.
Heraclites: Panta Rhei - alles stroomt
De Oosterse filosofie beschouwt tijd als een cirkel of als een stroom, terwijl Westerse filosofie tijd als een chronologische lineaire lijn ziet. Met een verleden dat achter ons ligt en een toekomst die voor ons ligt.
De Westerse mens leeft voor de toekomst, terwijl de Oosterse mens de tijd als een voorbij stromende rivier ervaart.

De Kanji karakters voor Ichigo-ichie, wat je het best kunt vertalen als "dit ogenblik", precies zoals het nu is, kun je maar eén keer ervaren.
Waar Chronos de chronologische tijd verbeeldt, staat Kairos voor momenten van inzicht, concentratie, verwondering en schoonheid. Waarin we het voortrazen van de klok vergeten en een andere, ruimere en rijkere tijd ervaren, die ons niet opjaagt maar tot bezinning kan brengen.
De kern van wat Japanners dõ noemen: de weg. Niet het doel staat centraal maar de manier waarop je ernaartoe beweegt. Het gaat niet om perfectie of het einddoel, maar om de weg ernaartoe.
Monozukuri, de kunst en het ambacht van het maken van dingen. Wat betekent het letterlijk?
Het omvat zowel technische bekwaamheid als een culturele toewijding aan kwaliteit, vakmanschap en continue verbetering. Het gaat verder dan alleen productie; het is een holistische filosofie die trots op het werk, de ontwikkeling van medewerkers en een diep respect voor het product en het proces inhoudt

Volgens Joke Hermsen in Stil de tijd, 2010 behoort tijd tot de grootste raadselen van ons leven. In haar boek maakt ze onderscheid naar twee soorten tijd: kloktijd en de innerlijke tijd.
Onze innerlijke tijd- het klok loze gevoel - heeft te maken met leegte. Die leegte is nodig om het voorgaande met het komende te verbinden.
Misschien is dit de essentie van Ma. Ma is geen feitelijke beschrijving van ruimte ertussen, maar een ervaring waarbij tijd en ruimte samenvallen. Niet iets dat je actief maakt - maar iets wat gebeurt terwijl je erbij bent. Ma - een aandacht voller en geïnspireerde tussentijd, waarin onze verbeeldingskracht vleugels kan krijgen.
Mensen die regelmatig samenvallen met de tijd hebben het gevoel meer tijd te hebben dan ze dachten, voelen vaker de behoefte anderen te helpen en voelen zich over het algemeen tevredener met hun leven
De Tijdparadox van Philip Zimbara en John Boyd, 2009
Het "zijn", werkelijk aanwezig zijn in het hier en nu, staat onder druk. Zijn gaat over naar binnen keren, over afstemmen op je diepste kern, je ziel. Hebben richt zich naar buiten - het gaat over willen bezitten, iets wensen. Als hebben het zijn overschaduwd - komt onze ziel in de verdrukking.
We wachten al snel een half uur per dag. Voor de kassa, op de bus, voor een rood stoplicht, tot er koffie uit de automaat komt, - -. Met onze telefoon binnen handbereik zijn we geneigd deze momenten snel in te vullen.
Maar hóe zou het zijn als we wachten zouden zien als een gratis cadeau van Ma. Je hoeft deze momenten niet te plannen, laat staan toe te voegen, want ze zijn er al. Natuurlijke onderbrekingen die je alleen maar hoeft op te merken als waardevol overgangsmoment.
Zo'n stil of leeg moment hoeft niet maanden te duren. Ma zit verweven in de dag: een korte pauze, een nacht slapen, een wandeling. Soms is eén ademhaling al genoeg.
Ma is niet los te zien van de term Ku - leegte. Leegte niet als iets wat ontbreekt of gevuld moet worden. Maar juist een soort openheid of stilte die verbinding mogelijk maakt als een noodzakelijke voorwaarde voor groei, verandering en verbinding. Je moet leeg zijn om iets nieuws te kunnen toelaten. De leegte gaat in dit verband over het los laten van oordelen, ideeën en meningen - zodat je open kan staan voor nieuwe inzichten en ervaringen.

Nan-in, een Japanse Zenmeester uit de Meiji periode (1868 - 1912) ontving een professor die nieuwsgierig was naar Zen. Deze professor begon vragen te stellen, maar het was duidelijk dat hij vol zat met zijn eigen ideeën en meningen.
Nan-in serveerde thee. Hij schonk de kop van zijn bezoeker vol en bleef schenken. De thee stroomde over de rand van de kop en begon over de tafel te stromen. De professor keek naar de overlopende thee - totdat hij het niet meer kon verdragen. "hij is vol - er kan niets meer bij" - riep hij.
Net als deze kop, zei Nan-ji ben jij vol van jouw eigen meningen en speculaties. Hoe kan ik je Zen laten zien als je niet eerst je kop leeg maakt?
Ma gaat om het besef dat de mooiste wendingen, keuzes en oplossingen alleen maar (kunnen) ontstaan vanuit Ma. Vanuit de tussenruimte, waarin je een gevoel van tijdloosheid kunt ervaren, in plaats van haast of urgentie. Een glimp van leegte voelt vaak als het tegenovergestelde van niets. Je voelt op zo'n moment juist alles, en dan met name verbondenheid met alles en iedereen om je heen.
Ma gaat niet alleen over stilte of ruimte "ertussen", maar ook over de kracht van het onvolledige. De kracht van het weglaten, van suggestie, van ruimte laten - in poëzie, kunst, muziek en literatuur. Over de levende leegte. Ma gaat over de waardering voor dat wat je niet ziet of hoort, zoals de stilte in een gesprek of in een muziekstuk. Hier ligt veel moois verborgen. Dat onzichtbare heeft een eigen aanwezigheid, een eigen magie. De ruimte nodigt uit om actief te luisteren, te voelen of iets te verbeelden. Een besef dat leegte juist vol is, vol van potentie.
Door ruimte te maken tussen het een en het ander, maak je je bewust het ene achter te laten en het nieuwe in te stappen.
Tussen de regels, uit het zicht. In die ruimte kan iets op adem komen en tot leven worden gewekt. Ma biedt ademruimte waarin betekenis zich kan ontvouwen. Een uitnodiging om te vertragen, stil te staan en aandacht te geven aan dat wat vaak onopgemerkt blijft.
Zoals de gewoonte om je schoenen uit te doen als je een huis binnenkomt. Dit doet je bewust stilstaan bij de overgang van buiten naar binnen. Letterlijk stil-staan en de tijd nemen. Het moment van schemeren. We associëren het invallen van de duisternis met verlies - alsof het licht en de dag verdwijnen. Alsof alles minder wordt. Maar - het is niet de dag die verdwijnt, het zijn wij. Wij draaien van de zon af, daarom zien we haar langzaam ondergaan.
Ma; de ruimte tussen het een en het andere, waarin je opnieuw kunt kiezen, jezelf kunt hervinden of simpelweg kunt zijn.
De echte verandering gebeurt niet in het ene of het andere,
maar precies "ertussen"
Op 29 augustus 1952 beklimt pianist David Tudor het podium van de Maverick Concert Hall in New York. Het publiek wacht in stilte. Hij gaat zitten, opent het deksel van de piano, en .. blijft zitten. Geen noot. Geen akkoord. Alleen stilte. Dertig seconden later sluit hij het deksel, opent het opnieuw, en herhaalt dit ritueel twee keer. In totaal duurt het stuk vier minuten en drieëndertig seconden. Het werk heet 4'33" of ook wel Silent piece. Wat zou het publiek hebben gevoeld? Verwarring? Irritatie misschien? Of juist verwondering.
John Cage wilde het publiek laten luisteren naar de stilte, en ze laten ervaren dat stilte niet bestaat. Dat in de afwezigheid van muziek andere geluiden hoorbaar worden: het schuifelen van voeten, een voorbijrijdende auto, iemands ademhaling drie stoelen verderop. De stilte of de leegte is niet leeg, maar vol leven en activiteit. Het is de ultieme paradox van de stilte en alles wat hieruit kan ontstaan.
Muziek is de ruimte tussen de noten
Claude Debussy

Ma openbaart zich vaak in dat wat er niet is, maar wat daardoor des te voelbaarder wordt. De Japanse Haiku is een mooi voorbeeld van deze verborgen essentie. Een Haiku bestaat uit slechts 3 regels van 5 - 7 - 5 lettergrepen en bevat een kigo (een seizoens woord en meestal een kireji, een snijdend woord dat de lezer uitnodigt tot pauzeren en reflecteren. Omdat een Haiku kort is, is er veel ruimte voor reflectie. Je wordt aangemoedigd om tussen de regels door te lezen en de betekenis te vinden in dat wat er niet direct wordt gezegd. De kracht van suggestie, van het ongeziene, dat wat er onder de oppervlakte ligt. De kracht van een Haiku zit dus mede in dat wat er niet staat, zodat je als lezer de ruimte krijgt om je eigen gevoelens en interpretaties te ervaren. Dat is Ma ten voeten uit
Tussen haast en rust
hangt een klein gedichtje,
klein en sterk te zijn
Andrea Haandrikman
De juiste timing en het gebruik van betekenisvolle stiltes komt ook naar voren in Manzai - comedy uit Osaka. Tussen twee personen met snelle woordspelingen. Waarbij de timing of ma van het verhaal ertoe doet. Timing, waarbij een stilte met precies de juiste lengte de punchline die volgt extra krachtig maakt.
Tijdens de stilte gebeurt er niets, maar voel je aan alles dat er iets in de lucht hangt. Denk aan Toon Hermans, bijvoorbeeld in "De ornitholoog". (Roepie Roepie).
Of Tommy Cooper. Met uitspraken als ..
Ma is niet alleen een innerlijke ervaring van tijd en ruimte, maar gaat ook om verbinding met de ander. Zodra je in contact komt met je innerlijke stilte, ontstaat er ruimte om ook werkelijk open te staan voor de ander. Innerlijke stilte nodigt uit tot echt luisteren. Naar de ander, maar ook naar wat er tussen jullie hangt. In die leegte ligt vaak meer betekenis dan in de woorden zelf. Echt luisteren en verbinding maken misschien wel draait om de stilte tussen de woorden dan om de woorden zelf. Als iemand echt naar je luistert, ook naar je stiltes, dan ontstaat er een veiligere ruimte en zak je makkelijker een laagje dieper.
Aizuchi - korte non-verbale reacties zoals knikken, het "mmm" geluid of korte woorden zoals "aaah", zijn mooie manieren om de ruimte te vullen zonder het te verstoren.
Steeds meer mensen voelen zich eenzaam
in een wereld waarin je technisch gezien altijd verbonden bent
Deze oefening doe je samen met iemand anders. Ga tegenover elkaar zitten en spreek af dat jullie om de beurt 5 minuten de tijd krijgen: de een spreekt, de ander luistert. Degene die luistert zegt niets terug - geen vragen, geen opmerkingen, alleen volledige aandacht.
Na 5 minuten wissel je van rol.
Neem na afloop de tijd om samen te reflecteren .
- hoe was het om te luisteren zonder te reageren
- hoe was het om te spreken zonder onderbroken te worden
Wat gebeurde er in de momenten van stilte - bij jezelf, en tussen jullie beiden.

Het Japanse woord voor mens: ningen - bestaat uit twee karakters, eén voor persoon en eén voor ruimte. De mens als iemand die niet op zichzelf staat, maar altijd in relatie tot de ruimte om zich heen.
Leegte niet alleen als afwezigheid van iets, maar juist een ruimte die helpt verbinden,
zowel met onszelf als met anderen en met de wereld om ons heen
Of het nu gaat om luisteren, offline zijn, buigen, stilte - Ma laat zien dat verbinding niet ontstaat door meér te zeggen, te doen of te vullen, maar juist door ruimte te laten. In de tussenruimte kom je dichter bij jezelf of tot elkaar.
We werken het best in korte cycli van 90 minuten. Rond elk negentigminutenpunt daalt je concentratie en voel je de behoefte even te stoppen. Even gapen, de benen strekken, naar toilet, je ogen uitwrijven. Dit zijn geen zwaktes Maar uitnodigingen van je lichaam om Ma toe te laten.
Creatieve beroepen als schrijvers, kunstenaars, muziek- en filmmakers - structureren hun dag rond korte, geconcentreerde werkblokken. Afgewisseld met wandelingen, dutjes of even helemaal niets. Niet omdat ze lui zijn, maar afwisseling is noodzakelijk. Het gaat om het besef dat dat elk creatief of menselijk proces cyclisch is. En dat elk van die cycli een fase van leegte bevat. Tijd om braak te liggen, even bewust niets doen, ruimte te maken voor wat wil ontstaan.
Creativiteit wortelt in een ritme waar stilte en pauzes onderdeel van zijn. Het wachten, de Ma is een essentieel onderdeel van het creatieve proces. Je kunt het niet overslaan. Pas in rusttoestand, in het interval tussen twee handelingen, komen we tot bezinning en reflectie. Als we niets doen opent zich de ruimte van het denken en van de creativiteit, verschijnselen die zich door geen vooropgesteld doel of economisch nut laten sturen of opjagen.
Bron: Joke Hermsen in Stil de tijd, 2010
In de Japanse cultuur wordt van oudsher elke fase van een cyclus gewaardeerd. Niet alleen de bloei, maar ook afbraak en verval. Dit respect voor het ritme van de natuur is nauw verbonden met het boeddhistische besef van vergankelijkheid en het taoïstische principe van yin en yang: licht en donker, actie en rust, groei en verval - deze bestaan nooit zonder elkaar. Dit erkennen van vergankelijkheid heet Sabi.
Wanneer je Sabi combineert met Wabi - de waardering voor eenvoud, ontstaat een diepgewortelde ethiek: wabi-sabi. Het is een manier van kijken, dat juist imperfectie, vergankelijkheid en onvolledigheid ook mooi kan zijn.

Wabi-sabi is het accepteren en waarderen van de vergankelijke, imperfecte en incomplete aard van alles. Wabi-sabi is het erkennen van de geschenken van eenvoud, langzaam en natuurlijk leven. (Beth Hampton - boek Wabi Sabi)
Ma gaat niet alleen over fysieke ruimte tussen mensen, maar ook om een ander soort ruimte - waar je op een respectvolle en aandachtige manier mee omgaat. Dat betekent dat je niet te direct iets tegen iemand zegt, ook niet tegen een goede vriend of familie. Je bent je altijd bewust van de ruimte tussen jullie in, de ma, die harmonieus en respectvol moet blijven. Typisch Japans om rekening te houden met de ander.
Maài - het aanvoelen van de juiste afstand, de juiste tussenruimte, niet te veel maar ook niet te weinig. De juiste afstand tussen jou en de tegenstander. Japanners zijn bij karate meesters in het afwachten van het juiste moment. Daar gaat vaak een hoop wachten aan vooraf, waar er zo op het oog niets gebeurt. Een contrast met de meeste Nederlanders, die blijven rondspringen en bewegen.
In de kern gaat dit over afstemmen - op jezelf, op de ander en op de situatie. Dat vraagt aandacht en voelen. Niet vanuit controle, maar om af te stemmen met wat er al is.
In het westen begroeten we elkaar met oogcontact, recht tegenover elkaar. Een duidelijke "ik" ten opzichte van "jou". Een Japanse buiging (Ojigi) is een gebaar van respect, dankbaarheid of verontschuldiging dat wordt gebruikt bij begroetingen en afscheid. De diepte en duur van de buiging variëren van een informele hoofdknik tot een diepe, formele buiging, afhankelijk van de sociale rang en de situatie. De buiging is een belangrijk onderdeel van de Japanse etiquette en vervangt de handdruk.


Mensen die buigen staan altijd iets schuin van elkaar - ze kijken elkaar niet aan. Je buigt niet naar de ander, maar naar de leegte tussen elkaar in. Het gaat niet om mij of om jou maar om wat er tussen twee mensen kan ontstaan. Dat je niet naar een persoon buigt, maar naar het niets.
Een vorm van respect, maar ook een kort moment van ma. In die paar seconden ligt betekenis en ontstaat verbinding.

Hara hachi bu - wanneer te stoppen. Dit Japanse principe komt van het eiland Okinawa waar ze bewust stoppen met eten voor het verzadigingspunt is bereikt. Het gaat niet om een dieet, maar om het aanvoelen van het juiste moment om te stoppen, zodat je nog wat ruimte overlaat. In tegenstelling tot gedachteloos je bord leegeten omdat het voor je staat.
Het motto van Toyota is "monozukuri wa hitozukuri kara" wat zoiets betekent als "het maken van producten begint met het ontwikkelen van mensen". Dit benadrukt hoe de filosofie niet alleen gericht is op de machines, maar vooral op de vaardigheden, motivatie en het welzijn van de mensen die de producten maken.

De Harada methode is een proces voor persoonlijke en professionele ontwikkeling, ontwikkeld door Takashi Harada en geïntroduceerd in het Westen door Norman Bodek. De methode combineert principes uit de sportwereld met elementen uit de Lean filosofie om mensen te coachen hun volledige potentieel te bereiken door middel van lange termijn doelen, zelfreflectie, een actieplan, en dagelijkse routines. Het doel is om individuen en teams te helpen hun dromen te verwezenlijken en organisaties te laten groeien door hun menselijk kapitaal te ontwikkelen.

De "kata methode" verwijst in de managementcontext naar de Improvement Kata de Toyota Kata-filosofie. De term "Kata" komt oorspronkelijk uit de Japanse vechtsport, waar het verwijst naar een reeks vastgelegde en herhaalde bewegingen om vaardigheden te perfectioneren. Een systematische, routinematige aanpak om continu verbeteren te stimuleren door problemen in kleine, beheersbare stappen op te lossen. Met behulp van een gestandaardiseerd coachings proces van vier stappen (richting, huidige toestand, doeltoestand, PDCA).
Tot slot mag hier Ikigai niet ontbreken.Ikigai is Japans dat zich laat vertalen als “een reden om te bestaan“. Het wordt vaak voorgesteld met een diagram met vier cirkels:
Het snijpunt van deze vier cirkels is je ikigai, oftewel je levensdoel. Men gaat ervan uit dat het vinden van je ikigai kan leiden tot een gevoel van vervulling en geluk.


LATEN WE SAMENWERKEN
Ik help (afdelings) managers en teams in productie, logististiek, dienstverlening of non-profit.
Met het realiseren van Zelforganisatie.
Met als resultaat: meer betrokkenheid, lager verzuim, verantwoordelijkheid en een beter resultaat.